Ghid de supravietuire

Este adevarat – durerile de cap afecteaza in mai mare masura femeile decat barbatii. Peste jumatate dintre acestea au migrene menstruale, dar studiile arata si ca 20% dintre cazurile de cefalee sunt provocate de alimentatie. Iata cum trebuie sa intrevii: ajunsa la un consult de specialitate, doctoral te va intreba urmatoarele lucruri pentru a repera cauza durerilor:

-Daca ai sarit peste o masa.

-Daca ai consumat alimente procesate, cu un continut mare de nitriti (mezelurile), tiamina (branzeturi vechi) sau feniletilamina (ciocolata).

-Daca ai stat mult timp in soare.

-Daca te confrunti cu o modificare hormonala.

-Daca esti obosita sau, din contra, daca ai dormit prea mult.

-Daca ai trecut printr-o perioada stresanta.

-Daca te-ai suprasolicitat fizic.

-Daca ai petrecut mult timp in spatiu inchis, neoxigenat corespunzator.

Atunci cand vine vorba de tratament, exista multe produse farmaceutice cu aceasta misiune, dar ai grija, daca iei pastile contra durerii de mai mult de trei ori pe saptamana, organismul isi poate pierde capacitatea de a reactiona, iar disconfortul poate deveni din ce in ce mai suparator. Daca durerile persista sau, pur si simplu, iti doresti sa folosesti cu masura remediile medicamentoase, poti lua alte masuri.

In unele cazuri, poti conta pe planta numita iarba-fetei, care face parte din familia margaretei. Aceasta contine un ingredient activ care actioneaza ca un antiinflamator si regleaza nivelul serotoninei.

Regleaza temperatura. Cefaleea de incordare primeste, de cele mai multe ori, tratamentul de racire – adica este suficient sa pui o punga cu gheata in jurul zonei dureroase (pe ceafa, frunte, tample sau ochi) pentru a o diminua. Sunt suficiente in jur de 20 de minute pentru a simti diferenta. Caldura, pe de alta parte, trebuie utilizata atunci cand simti ca durerea vine din zona muschilor cefei, a gatului sau a ochilor. Foloseste o pernuta speciala cu apa calda sau un servet incalzit.

Relaxeaza-ti muschii. Daca esti pusa in situatia de a-ti mentine o anumita postura ore de-a randul, este destul de probabil ca la final sa te confrunti si cu o durere de cap. In aceste cazuri este bine sa faci preventiv cateva extensii ale gatului si capului (miscari circulare, laterale, impingerea barbiei in piept, etc). Apoi, evita sa stai aplecata – controleaza-ti muschii abdominali pentru a avea o pozitie cat mai dreapta in timpul lucrului.

Menajeaza-ti ochii. Iluminarea slaba a camerei in care stai, lucrul indelungat la computer, cititul textelor cu litere marunte, toate pot provoca dureri de cap. Pentru a preintampina suprasolicitarea ochilor, este bine sa iti asiguri o buna iluminare (lumina puternica, dar difuza). Pentru pauze cu adevarat eficiente in acest caz, sunt recomandate incaperile intunecate – cele mai bune pentru odihna oculara.

Nu uita de exercitiul fizic. Sportul furnizeaza mai mult oxigen creierului, sporeste cantitatea de endorfine in circulatie si combate stresul.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver