Afla-i principalele cauze

Acest proces al stresului cotidian poate avea efecte pe termen lung: solicitarea excesiva a ficatului si dereglarea nivelului de zahar din sange. Starile de oboseala, agitatie si nervozitate sunt cauzate de substantele toxice prezente in sange in momentele de stres. In acelasi timp, stresul diminueaza nivelul de vitamine, minerale si alte substante nutritive, deregleaza digestia si, nu de putine ori, suprasolicitarea conduce la cresterea in greutate. Vestea buna este ca efectele nocive pot fi contracarate cu o alimentatie echilibrata. Iar pentru a fi tot timpul in garda, iata care sunt alimentele ce trebuie tinute sub stricta supraveghere in alimentatia zilnica:

Alcoolul. In ciuda faptului ca multe persoane il consuma cu intentia de a diminua stresul, adevarul este ca alcoolul nu face altceva decat sa creasca pericolul acestuia. Alcoolul stimuleaza secretia de adrenalina, iar adrenalina este direct responsabila pentru aparitia irascibilitatii, a insomniei si a tensiunii nervoase. Excesul de alcool cauzeaza afectiuni cardiace, scade imunitatea si diminueaza capacitatea ficatului de a elimina toxinele. De aici pana la un colaps general al intregului organism, nu este decat un pas.

Cofeina. Sa nu crezi ca daca nu esti bautoare de cafea, nu esti supusa riscurilor. Cofeina poate fi gasita in ceai, ciocolata, anumite bauturi corbogazoase. La randul ei, cofeina determina producerea de adrenalina si poate creste nivelul de stres. Ca o prima caracteristica,  persoanele dependente de cofeina isi suprasolicita glandele suprarenale (responsabile de producerea hormonilor stresului). Odata afectata buna functionare a metabolismului, pe termen lung, cofeina poate determina ingrasarea.

Dulciurile. Energizarea brusca provocata de zaharuri poate duce la slabirea glandelor suprarenale. Irascibilitatea, diminuarea capacitatii de concentrare si predispozitia catre stari depresive sunt doar cateva dintre posibilele efecte adverse. Mai mult, un consum crescut de zahar este nociv pentru pancreas si poate creste riscul de diabet.

Alimentele sarate.  Sarea creste tensiunea, solicita excesiv glandele suprarenale si poate determina instabilitatea emotionala. Scoate din regimul zilnic alimentele gata preparate, care contin cantitati mari de sare.

Grasimile saturate. Evita alimentele grase, pe cele prajite si pe cele de tip fast-food – grasimile actioneaza direct asupra sistemului cardiovascular.

Lactatele. Acestea contin caseina, o proteina greu digerabila, care poate provoca reactii alergice – un stres suplimentar pentru organism.

Margarina si alte uleiuri vegetale procesate. Continutul ridicat de acizi grasi trans este cel periculos in acest caz. Acesta poate determina cresterea colesterolului si, implicit, poate genera afectiuni cardiace. Pe de alta parte, acizii grasi trans pot bloca asimilarea acizilor grasi esentiali.

Alimentele condimentate. Contin uleiuri volatile care pot irita stomacul, iar in cazuri extreme pot ajunge sa perforeze mucoasa gastrica. Evita sau limiteaza consumul de ardei iuti, preparate foarte picante sau curry.    

Aditivii alimentari. Alaturi de conservanti si alte substante chimice, aditivii alimentari solicita inutil organismul. Pentru a le prelucra, este irosita multa energie si o mare cantitate de substante nutritive, care, in alte conditii, pot fi folosite la intarirea sistemului imunitar. Rezultatul? Un organism slabit si predispus afectiunilor de tot felul.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver