Secretul unui corp tanar si sanatos

Indiferent pentru care dintre tipuri optezi, fie ele cherry, prunisoare sau rotunde, rosiile sunt o sursa bogata de substante nutritive. Pe langa o cantitate surprinzatoare de vitamina C (120g de rosie contin 23mg de vitamina C – aproximativ 40% din necesarul zilnic al unui adult), vitamina A (15% din necesarul zilnic), potasiu (8% din necesarul zilnic) si fier,  acestea contin un antioxidant tot mai apreciat pentru puterea sa de prevenire a cancerului si a bolilor cardio-vasculare, licopenul. Spre deosebire de majoritatea nutrientilor prezenti in fructe si legume proaspete, licopenul continua sa ramana activ chiar si in urma tratamentului termic aplicat rosiilor.  Acestui pigment i se datoreaza si actiunea de neutralizare a radicalilor liberi. Studii recente au demonstrat ca licopenul are putere atioxidanta de doua ori mai mare fata de betacaroten. Mai mult, cercetatorii de la Harvard au descoperit ca barbatii care consuma 10 portii de mancare pe baza de rosii intr-o saptamana, pot reduce riscul cancerului de prostata cu pana la 45%. Pe de alta parte, studii realizate in Italia sustin si ele ca sapte portii saptamanale de rosii crude pot reduce posibilitatea dezvoltarii cancerului de colon sau stomac cu 60%. Expertii din Israel sustin ca licopenul este un veritabil inhibitor al cancerului de plamani si a celui mamar.

Alege-le cu grija. Fii sigura ca le folosesti pe cele cu nuanta cea mai puternica de rosu – culoarea este indiciul unei cantitati mari de licopen si betacaroten.

Chiar daca sunt minunate consumate crude, rosiile sunt un caz special – iti ofera si mai multe beneficii daca sunt gatite. Motivul? Licopenul se gaseste in peretele celular al rosiilor, iar in momentul gatirii alaturi de un strop de ulei de masline, acesta este eliberat, iar organismul il poate asimila mai usor. Vestea buna este ca rosiile nu isi pierd proprietatile nici in cazul conservarii, asa ca iti poti asigura o masa sanatoasa si in lunile de iarna.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver