Un ingredient de baza pentru vegetarieni

Denumirea provine din chinezescul doufu, care inseamna bob fermentat. La baza produsului tofu stau boabele de soia, apa si produse de coagulare. Mai exact, laptele de soia este inchegat, iar apoi scurs asa cum se procedeaza in cazul obtinerii branzeturilor. Versatilitatea culinara a branzei din lapte de soia si proprietatile sale nutritive au facut-o tot mai folosita si apreciata.

Poti alege dintre cele doua tipuri de tofu: moale sau compact. La randul lor, atat cel moale, cat si cel compact pot avea diferite texturi si grade de duritate, care nu pot fi intotdeauna inlocuite unele cu altele in retete. De exemplu, pentru prepararea deserturilor, a dressing-urilor pentru salate si a sosurilor, este folosit tofu moale datorita consistentei sale cremoase. In acelasi timp, perioada de valabilitate a unui pachet de tofu moale inchis etans este de aproximativ un an. Ai grija insa – odata deschis, tofu moale trebuie tinut in apa, la frigider, timp de maximum o saptamana. Tofu compact este mai des intalnit in magazinele alimentare si este folosit in preparatele care necesita textura solida a acestuia.

Valoare nutritiva nu este de neglijat: jumatate de cana de tofu compact nepreparat contine 10 grame de proteine – o cantitate importanta daca tinem cont de faptul ca necesarul zilnic de proteine pentru o femeie este de 46 de grame, iar pentru un barbat de 56. Prin comparatie, un pahar de lapte de vaca contine 5,1 grame de proteine, un ou contine 6 grame, iar o friptura de vita, 26. Tofu este cea mai importanta sursa de proteine in vegetarianism.

La capitolul calorii, aceeasi cantitate de tofu compact contine doar 94 de calorii. Mai exact, pentru fiecare 100 de calorii asimilate cu ajutorul tofu, organismul se bucura de un aport de 11 grame de proteine, in timp ce din 100 de grame de carne de vita, obtine 8,9 grame de proteine, iar din branza, doar 6,2 grame.

Continutul de grasimi este de 5 grame pentru jumatate de cana de tofu compact, dar poti opta pentru variante mai sarace in grasimi – trebuie doar sa acorzi atentie etichetei. Ca toate preparatele pe baza de plante, nici tofu nu contine colesterol.

Continutul de calciu (227 mg pentr doza precizata mai sus) si fier (1,82 mg) sunt si ele de luat in seama atunci cand vrei sa aduci un aport de sanatate alimentatiei tale. Varinata optima este cea in care ambalajul produsului specifica provenineta organica a boabelor de soia folosite la prepararea produsului.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver