De ce poti spune NU alimentelor gatite

Cele mai solide trei argumente pentru sustinerea consumului regulat de alimente crude stau in efectele pe care le are focul asupra integritatii, prospetimii si beneficiilor substantelor consumate:

1. Sunt distruse enzimele. Studiile au demonstrat-o – alimentele incalzite la o temperatura de peste 42oC timp de aproxmativ 20 de minute sunt lasate fara enzime, acestea fiind distruse complet si definitiv.

2. Sunt pierdute proteinele. In urma prepararii alimentelor, cele mai multe proteine sunt distruse sau transformate in variante greu digerabile. Cercetatorii sustin ca gatirea alimentelor la 205oC (temperatura medie la care se gateste carnea) produce o scadere semnificativa (de pana la 30 de ori) a proteinelor solubile din carnea testata. Asadar, sursa principala de proteine pe care se bazeaza majoritatea oamenilor, este compromisa serios in urma procesului termic.

3. Sunt diminuate vitaminele. Chiar si vitaminele sunt afectate. Desi focul nu distruge in proportie de 100% vitaminele, activitatea acestora este diminuata foarte mult. Estimarile spun ca in jur de 50% dintre vitaminele B sunt distruse prin gatire. Unele dintre acestea, cum este tianina (B1), se pot pierde in proportie de 96% daca fierberea actioneaza timp indelungat. Acelasi lucru se intampla si in cazul biotinei, al acidului folic si al vitaminei C. Rezultatul? Ne bucuram doar de 15% din valoarea nutritiva a mancarii pe care o consumam.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver