Cel mai sanatos stil de a manca

Regimul de hrana raw presupune consumarea alimentelor fara a le gati in modul traditional, prin fierbere, frigere, coacere sau prajire. Totul este consumat viu, in asa fel incit valoarea nutritiva si calitatile hranei ramin intacte, nu se diminueaza. Pare un regim foarte greu de urmat, mai ales daca nu obisnuiesti sa acorzi o atentie speciala calitatii alimentatiei. Totusi nu este o misiune imposibila, dimpotriva, urmeaza citiva pasi simpli si vei vedea ca hrana raw este cel mai sanatos deliciu, fara ca pregatirea ei sa reprezinte o corvoada.

1. Alege sa nu alterezi prospetimea. Limpede spus, hrana vie iti cere sa treci tot ce inseamna alimentatie la principiile bucatariei fara foc. Marea parte a acestei diete se axeaza pe consumul alimentelor neprocesate termic si fara aditivi chimici. Cum probabil ai intuit, alegerea ideala o reprezinta produsele organice. De asemenea, ingredientele vegetale trebuie sa aiba putere germinativa in momentul utilizarii lor (sa fie vii).

2. Controleaza temperatura. Conceptul Raw presupune un proces tehnologic de preparare special: temperatura nu trebuie sa depaseasca 40-46 grade C. Raw-veganii dau si explicatia – alimentele incalzite peste aceasta temperatura pierd o mare parte din valoarea nutritiva si devin mai putin sanatoase pentru organism, daca nu chiar daunatoare. Mai mult, alimentele vii contin enzime naturale, esentiale in generarea proteinelor si pentru procesele regenerative. Prin incalzire, aceste enzime sunt distruse si lasa loc aparitiei toxinelor.

3. Alege varianta care ti se potriveste. Cea mai populara dieta Raw este cea vegana (nu se consuma carne sa alimente de origine animala), insa sunt si variatii ale acesteia ce permit includerea produselor de origine animala si/sau a carnii. Asadar, putem diviza crudismul in mai multe tipoligii: vegan, vegetarian, omnivor si 100% carnivor.

4. Incepe cu o detoxifiere.  Nutritionistii recomanda ca trecerea la acest regim sa debuteze cu o curatare generala a organismului. Aceasta detoxifiere poate dura pana la 40 de zile, dupa care se poate trece la noul regim propriu-zis.

5. Fa un obicei din a consuma produse crude.  Pina cind organismul se identifica cu noul regim, profita de orice ocazie pentru a minca cruditati. La inceput nici nu te constringe in privinta cantitatilor, important este sa elimini variantele procesate.

6. Descopera noi delicii. Consuma seminte si cereale (in, floarea soarelui, dovleac, orz inmuiat de cu seara, griu, linte, ovaz, toate incoltite), iar daca iti doresti o tranzitie mai permisiva, incepe prin a le adauga in salate si/sau iaurt.

7. Pacaleste-ti poftele.  Daca simti nevoia de o gustare intre mese, tine aproape nucile crude (nuci, alune, migdale, caju, fistic, etc) sau fructele prosapete.

8. Informeaza-te.  Pentru a fi sigura ca ca iti pastrezi entuziasmul, intra in contact cu alte persoane care au adoptat acest stil de viata, cauta retete, descopera cit de variate pot fi ingredientele folosite, cumpara carti de specialitate sau cauta restaurante dedicate alimentatiei raw. Secretul succesului acestei tranzitii de lifestyle este inspiratia pe care o poti lua dintr-o comunitate deja informata.

9.Lasa-te inconjurata de energie pozitiva. Stilul de viata raw se leaga de mult mai multe lucruri decit de micarea in sine. Este asociat cu starea generala de sanatate, de bucurie, cu o anumita ordine a vietii si un echilibru special pe care il descoperi pe parcurs. Asa ca incearca sa privesti aceasta schimbare din viata ta cu optimism, bunatate si recunostinta – atitudinea pozitiva te va transforma intr-un mod remarcabil.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver