Cum detectezi ingredientele ascunse

Exista cateva grupe de aditivi pe care ar fi bine daca i-ai urmari pe etichetele produselor pe care le cumperi. Informeaza-te asupra lor si incearca sa-i eviti pe cat posibil pentru a-ti mentine sanatatea!

COLORANTI

Acestia sunt periculosi pentru organism (interactioneaza cu sistemul imunitar si grabesc procesul de imbatranire), dar sunt si foarte usor de evitat. Fii atenta la produsele pe eticheta carora sunt specificati colorantii artificiali, la cele pe care apar cuvintele verde, albastru sau galben urmate de un numar, sau pe care sunt trecute culori fara sa fie insotite de alte explicatii, precum galben inchis (E110), rosu sfecla (E162), caramel (E150). Buni pentru consum sunt doar pigmentii naturali, obtinuti din plante (cum este Bixa orellona).

CONSERVANTI

Destinati prelungirii termenului de valabilitate al alimentelor, conservantii trebuie tinuti sub atenta supraveghere. Acidul citric si cel ascorbic (Vitamina C, ascorbat, E 300-4) sunt antioxidanti naturali ce nu prezinta pericole, dar nu poate fi spus acelasi lucru despre aditivii sintetici precum BHA si BHT (E320-21).

Alt conservant cotroversat este alaun-ul, un compus al aluminiului, folosit in compozitia muraturilor, pentru pastrarea aspectului tare al alimentelor si in anumite prafuri de copt.

Nitratii (E249-52) sunt un tip de conservanti adesea folositi pentru preparatele din carne. Acestia sunt cunoscuti pentru producerea in organism a unor substante numite nitrozamine, cu efect cancerigen.

Glutamatul monosodic (MGS sau 621) este adaugat in multe alimente ca potentator de arome. Nutritionistii spun ca acesta este o sursa suplimentara inutila de sodiu si poate genera reactii alergice. Dar nu este singurul potentator de arome pe care trebuie sa-l eviti. In acest capitol se inscrie si monoglutamatul de potasiu (622) si sodiu osinat (631), acidul benzoic si benzoat (E210-9). Pe acestea le intalnesti in bauturile carbogazoase, bere si in unele sosuri gata-preparate.

EMULSIFICATORI, STABILIZATORI SI AGENTI DE INGROSARE

Pe acestia ii gasesti foarte des pe etichetele sosurilor, supelor, produselor de panificatie, pe cele ale biscuitilor, prajiturilor, pe margarine, gemuri si pe tipuri variate de produse dulci. Este bine sa ii eviti. Acorda insa atentie si unor substante care sunt stipulate cu denumiri alternative si care, consumate in exces, pot provoca reactii nedorite. Zaharul, de exemplu, are diverse denumiri: zaharoza, fructoza, dextroza, sirop de porumb, maltodextrina, etc.

Cateve substante care nu trebuie sa te preocupe? Bicarbonatul de amoniu, acidul malic, acidul fumaric, acidul lactic, lecitina, xanatanul, guma guar, calciul clorid sau fosfatul monocalcic.

Sfatul nostru este sa alegi produsele de pe a caror eticheta poti recunoaste cat mai multe ingrediente sigure.

Text: Mihalcea Daniela