Sanatate in doza concentrata

Istoria ceaiului verde este straveche si are la baza mituri si legende orientale. Azi cercetarile stiintifice atesta proprietatile deosebite pe care le are ceaiul verde si confirma beneficiile pe care consumul acestuia le aduce in viata noastra atat la nivel fizic, cat si mental sau spiritual.

Ce sunt antioxidantii, flavonoizii si radicalii liberi?
Imagineaza-ti o bucata de metal pur, neprotejat de alte substante, care incepe sa oxideze si sa rugineasca. Fara un anumit control, radicalii liberi au acelasi efect asupra corpului uman, creand un mediu prielnic pentru boli cronice si dereglari fizice”, explica Dr. Douglas Balentine, Director al Institutului de Stiinte ale Nutritiei in America de Nord.

Substante benefice continute de ceaiul verde

Antioxidantii sunt compusi naturali care se regasesc in numeroase alimente si bauturi, cu rol important in protejarea organismului de efectele daunatoare ale radicalilor liberi in exces. Radicalii liberi sunt acele molecule instabile care ataca fiecare celula a corpului uman, cauzand aparitia bolilor cronice. Acestia provin din numeroase surse precum: poluare, fumat, stres. Pentru a neutraliza radicalii liberi, organismul are nevoie de flavonoizi.

Flavonoizii reprezinta acel tip de antioxidanti cu un efect extraordinar asupra sanatatii, prin imbunatatirea circulatiei sangelui. Flavonoizii se gasesc in frunzele arbustului de ceai verde, dar si in vinul rosu sau in cacaoa din ciocolata neagra.

L-teanina stimuleaza activitatea undelor alfa din creier, asociate cu introspectia, cu o capacitate mai buna de concentrare si cu o stare de spirit extraordinara. Spre deosebire de cafeina, teaninei nu i-au fost descoperite efecte adverse. L-teanina este fabricata in sistemul de radacina al plantei de ceai cu scopul de a sustine productia de flavonoizi in frunzele acesteia.

Doctorul Douglas Balentine, Director al Institutului de Stiinte ale Nutritiei in America de Nord afirma ca: „Ceaiul verde este o sursa importanta de antioxidanti si flavonoizi in toata lumea. Dintr-o ceasca de ceai verde poti obtine nu mai putin de 125+mg de flavonoizi. Populatia cu o dieta mai bogata in flavonoizi s-a dovedit a fi mult mai putin expusa riscului de a dezvolta boli cardiace”.

Pe langa fluorul care protejeaza dintii si alte urme de elemente precum potasiul, magneziul, vitaminele A, B1 si B2, ceaiul verde mai contine trei componente foarte importante: uleiuri esentiale, cofeina si polifenoli.

Beneficiile ceaiului verde

Ceaiul verde este o alternativa sanatoasa la sucurile carbogazoase, reusind sa combine beneficiile apei pure cu placerea gustului. Cercetarile stiintifice atesta proprietatile deosebite ale ceaiului verde, fara conservanti, fara coloranti, cu antioxidanti. Ceaiului verde ii sunt recunoscute calitatile antioxidante si s-a descoperit ca polifenolii pe care ii contine sunt antioxidanti de 20 de ori mai puternici decat vitamina E.

Uleiurile esentiale din ceaiul verde sunt responsabile de gustul si aroma specifica si ajuta la scaderea nivelului colesterolului din sange. Cofeina din ceaiul verde actioneaza ca stimulent usor si, spre deosebire de cofeina din cafea, care isi face efectul imediat, se elibereaza mai incet in organism, dar tocmai acest efect mai lent constituie un avantaj intrucat starea de bine, de revitalizare pe care o induce in organism se va prelungi cu mult fata de cea data de cafea. De asemenea, acest tip de cofeina ajuta la activarea metabolismului si a sistemului digestiv si contribuie la purificarea organismului de toxine. Tot astfel, stimuleaza circulatia si previne afectiunile cardio-vasculare.

In cazul cancerului la plamani, colon, al sistemului digestiv, al pielii, la san sau de prostata, antioxidantii din ceaiul verde par a reduce dimensiunile si ocurenta unor astfel de tumori sau previn dezvoltarea lor. Cercetarile au aratat ca polifenolii din ceaiul verde contribuie la reducerea absorbtiei grasimii in sange si prin urmare, la scaderea colesterolului, conducand astfel la reducerea greutatii corporale.

Ceaiul verde cald, consumat fara adaos de lapte sau zahar, este extrem de benefic pentru sanatate pentru ca nu contine grasimi, reprezentand o sursa foarte buna de antioxidanti flavonoizi. Studii recente arata ca persoanele care consuma mai mult ceai verde fara lapte sau fara orice fel de indulcitor, ca parte a unui stil de viata sanatos, vor fi mai putin predispuse la infarct sau la alte boli cardiovasculare.

Prin continutul de L-teanina, ceaiul verde ajuta la imbunatatirea tonusului psihic, creand o stare generala de bine care se va reflecta in indeplinirea cu succes a provocarilor cotidiene.

Prepararea unui ceai perfect

Cald sau rece, ceaiul verde este bautura ideala. Pentru a savura o cana perfecta de ceai verde, aveti nevoie de doua ingrediente 100% naturale: apa si frunze de ceai verde. In acest sens, este important sa respectati urmatorii pasi: folositi apa rece de la cele mai pure surse, care sa contina suficient oxigen. Fierbeti apa moderat la microunde sau la ibric in asa fel incat sa nu indepartati oxigenul si mai ales, nu refierbeti apa pentru a doua cana de ceai.  Magia incepe imediat dupa ce ati turnat apa calda pe frunzele sau plicul de ceai verde. Pentru a permite eliberarea completa a antioxidantilor flavonoizi, lasati ceaiul verde la infuzat aproximativ trei minute.
In mod traditional, ceaiul verde este consumat fara adaos de zahar sau lapte, pentru a-i savura gustul bogat.

Pastrare
Datorita faptului ca ceaiul verde este un produs 100% agricol, pliculetele de ceai verde ar trebui stocate in cutii etanse pentru a nu fi afectate de lumina, caldura sau umezeala. De asemenea, ceaiul verde absoarbe foarte repede mirosurile, de aceea este indicat sa nu fie pastrat in frigider sau in apropierea altor tipuri de alimente.

Daca vrei sa afli mai multe despre cum poti pastra intacte calitatile ceaiului, citeste si articolul despre Prepararea ceaiului raw.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver.