ai grija de tine

Invata cum sa ai grija de tine intr-un mod sanatos si care sunt metodele prin care poti sa-ti faci mai mult rau, desi crezi ca iti faci bine.

Termenul de ingrijire este mult vehiculat in ziua de azi. Ti se spune sa ai grija de tine, insa oare toate sfaturile de ingrijire te hranesc? Oare toate sunt spre binele tau?

Specialistii de la The List te vor ajuta sa faci diferenta intre auto-ingrijire, egoism sau permisiunea de a fi indulgenta cu tine. Ingrijirea inseamna practica zilnica, deliberata, intentionata, constienta.

Descopera cum sa ai ai grija de tine, cum sa ai grija de corpul tau, de mintea ta, de spiritul tau de la Doctor Kristen Lee si Julie Burton.

Lee este decanul Facultatii pentru stiinte comportamentale de la Universitatea Northeastern. Specialistul She Knows este expert in auto-ingrijire si rezilienta. Iar Burton este expert in wellness, autor si speaker motivational.

Cum sa ai grija de tine confrom expertilor

  • Ai grija de tine acceptand ajutorul

Ce inseamna sa ai grija de tine? Inseamna uneori sa ii lasi pe altii sa te ajute. Inseamna sa ai succes, sigur. Insa inseamna si sa renunti la ideea de perfectiune.

Daca esti o mama ocupata, a avea grija de tine inseamna sa spui “Da!” socrilor care se ofera sa aiba grija de copii, desi ai senzatia ca socrii nu vor face nimic asa cum iti place. A avea grija de tine inseamna sa dormi bine, cat copiii sunt in grija parintilor sau a socrilor, de exemplu.

Intotdeauna arata-ti aprecierea fata de persoanele care te ajuta si mentine aceasta conexiune hranita, activa.

  • Nu ai grija de tine cand incerci sa ii impresionezi pe altii, surmenandu-te

A-i face pe toti fericiti nu este o cale catre auto-ingrijire. De cele mai multe ori, multe femei fac acest lucru, fara sa-si dea seama ca isi pun in pericol sanatatea si fericirea.

Angelina Jolie spunea ca de multe ori femeile ce au familie se pun pe ultimul loc si asta se transforma in problemele lor de sanatate. Invata sa ai grija de tine, gandindu-te mai intai la nevoile tale si astfel vei putea sa ajuti si pe altii.

  • Ai grija de tine cand te odihnesti, te relaxezi si dormi suficient

Odihna, somnul, relaxarea sunt importante in rutina ta de auto-ingrijire. Trebuie sa dormi pana la 7-8 ore, pe langa exercitiile zilnice de relaxare. Si trebuie sa iti alegi cateva activitati de decompresie – citit, plimbat, desenat, pictat, scris.

Este important, spun specialistii, sa faci pauze intre orele de munca, sa iti faci niste ritualuri, astfel evitand sa ajungi la burnout, la oboseala extrema.

Atunci cand asteptam vacanta cea mare ca sa eliminam stresul acumulat in atata timp, pierdem oportunitatile de a avea pauze scurte zilnice de care corpul si mintea au nevoie.

  • Nu ai grija de tine cand petreci noptile absenta in fata televizorului si adormi tarziu, extenuata

Daca pici in fata unui monitor dupa o zi lunga de munca, este evident ca esti epuizata. Nu ti-ai luat pauze sa te relaxezi si esti prea stresata.

Crezi ca mintea ta are nevoie de cateva ore bune de seriale. Insa, dupa aceea simti ca ti s-au incarcat bateriile? Sigur ca nu! Si, mai mult, a doua zi va trebui sa te trezesti devreme, sa o iei de la capat.

Incearca sa dormi cat trebuie si sa adormi cand trebuie, pentru ca altfel nu vei avea niciodata productivitate. Desi iti vine sa stai in fata laptopului pana noaptea tarziu, incearca sa citesti, sa faci o baie fierbinte, sa te culci devreme.

  • Auto-ingrijirea inseamna si sa te imbraci asa cum te simti TU bine

Haina nu il face pe om, dar o tinuta in care te simti bine te poate ajuta sa functionezi mai bine. Vei simti ca ai valoare, vei simti ca arati bine, ca esti admirata. Iti va creste stima de sine.

O parte importanta din strategia de a avea grija de tine este componenta psihologica. Daca tu crezi ca meriti mai mult, esti pe drumul cel bun.

Tot specialistii spun ca desi a arata bine si a fi sanatoasa fizic este o parte importanta din self-care, si sanatatea emotionala si mintala, relationala si spirituala sunt la fel de importante.

  • Nu inseamna ca ai grija de tine daca faci terapie prin shopping, fara sa-ti pese de buget

Desigur, o tinuta frumoasa te ajuta sa te simti bine si sa fii increzatoare. Insa, atunci cand golesti contul bancar pentru a te simti mai bine, este vorba de un comportament toxic.

Terapia prin shopping este un mecanism de coping nesanatos. Daca ne bazam sentimentele de bine pe obiecte, pe achizitionarea de noi produse nu vom duce o viata mai frumoasa.

Terapia prin shopping este daunatoare si daca ai banii sa o practici, cu atat mai toxica daca iti provoaca datorii, intrucat stresul lipsei banilor te va impinge la alte si alte comportamente compulsive.

  • Da-ti voie sa mananci “ceva bun” din cand in cand

A avea grija de tine inseamna a adopta obiceiuri sanatoase. Inseamna sa fii constienta ce alimente mananci. Ce ajunge in corpul tau. Incerci sa mananci legume la fiecare masa si stai departe de junk food?

Minunat! Atunci recompenseaza-te cu ceva bun ocazional, mai ales daca este vorba de ocazii sociale.

Atentie insa sa nu folosesti zaharul drept mecanism de coping! Pentru ca astfel vei adopta obiceiuri si mai nesanatoase: adica vei acoperi stresul cu mancare.

Specialistii spun ca este important ca atunci cand luam decizia sa avem grija de corpul si mintea noastra sa stim “de ce”-ul din spatele dorintei.

Este bine sa te rasfeti din cand in cand, insa incearca sa faci asta cu alimente care te fac sa te simti bine, nu cu acelea care iti aduc in plus sentimente de vinovatie.

  • Nu ai grija de tine daca mananci inconstient gustari care te fac sa te simti si mai rau

Desi a te rasfata uneori cu ceva bun elimina frustrarile de a bloca orice fel de gustare (nu tocmai sanatoasa), daca cedezi de fiecare data si mananci pana la refuz dulciuri sau chipsuri inseamna ca nu ai grija de tine, ba dimpotriva.

Pe moment te vei simti bine pentru ca asta cauta creierul, rasplata de moment, insa dupa aceea te vei simti mai rau ca inainte. Inlocuieste obiceiul de a manca o gogoasa cand esti stresata, cu o plimbare sau doua pahare cu apa, baute in tihna, in timp ce admiri cerul.

  • A avea grija de tine inseamna a-ti face timp de sport

Specialistii spun: cu cat ne miscam corpurile mai mult, cu atat mai bine. Daca se intampla in aer liber si mai bine!

Si nu doar ca vom deveni mai sanatosi fizic, pentru ca ne vom tonifia, dar vom combate depresia, anxietatea sau dispozitiile negative mai bine ca orice pastila.

Activitati fizice precum mersul pe bicicleta, alergatul, inotul ajuta la secretia chimica a hormonilor ce aduc starea de bine.

  • Nu inseamna ca te iubesti daca te extenuezi peste limite doar ca sa arati bine

Societatea actuala pune prea mult pret pe alegeri de viata intense. Alergatul la maraton, miscare raw, curele de slabire cu sucuri pot avea efecte distrugatoare, in fuga de a obtine mai bun, mai mult, mai repede.

Sa ai grija de tine nu inseamna sa treci de azi pe maine de la alimente grase la salate sau de la sedentarism la sport intens. A avea grija de tine inseamna sa te simti bine, sa ai incredere, sa fii sanatos, sa iti gasesti ritmul.

A avea grija de tine nu inseamna sa alergi doua ore pe banda la viteza maxima ca sa consumi caloriile aduse de cateva gogosi cand ai fost stresata la job.

  • Daca iti faci timp sa te vezi cu prietenii inseamna ca ai grija de tine

Oamenii sunt fiinte sociale. Si, desi tindem sa fim introverti si sa ne bucuram de timpul nostru singuri, a avea grija de tine inseamna si a cultiva relatii sanatoase interumane, bazate pe reciprocitate, cu familia sau prietenii.

Poate fi greu daca jonglezi cu cariera, copiii, familia, sotul, curatenia casei. Poti simti ca nu mai ai timp de tine sau de prieteni. Insa nu pica in aceasta capcana! Fa-ti timp sa iti hranesti relatiile ce iti aduc la randul lor hrana si spirit.

  • Daca iesi in oras mereu renuntand la alte lucruri importante tie te auto-distrugi

Este bine sa iti faci timp pentru prieteni si este important sa te distrezi. Insa nu cu pretul responsabilitatilor tale de adult.

Daca observi ca job-ul tau, curatenia din casa, comportamentul tau, relatiile tale au de suferit pentru ca tot ce vrei sa faci este sa socializezi, exista o problema.

Specialistii ii spun “a-ti permite prea multe cu tine”. Si din pacate uneori o confundam cu auto-ingrijirea. Ce e de facut? Practica mindfullness si focuseaza-te mereu pe prezent. Incerca sa iti dai seama cand vrei sa eviti problemele, sa vezi cand menajezi stresul dandu-ti voie sa te rasfeti nesanatos, sa faci meditatie.

  • Invata sa ai grija de tine impunand limite sanatoase fata de familie, colegi, prieteni toxici

Sigur stii ca trebuie sa inveti sa spui “Nu!”. Este cea mai buna calitate ca sa te debarasezi de extra-bagajul altora. A avea grija de tine inseamna a seta granite sanatoase ce te protejeaza.

Inseamna sa spui “nu” oamenilor care incearca sa te traga in disperarea lor, in relatiile lor disfunctionale, in sistemul lor de a nu se ajuta.

  • Nu inseamna ca ai grija de tine daca eviti orice fel de contact

Desi este vital sa te izolezi de oameniio toxici, este vital si sa iti pastrezi sanatatea si mintea clara. Iar izolarea nu face asta, ba dimpotriva. Izolarea te poate tine departe de relatii implinite, cu atat mai mult cu cat tehnologia de azi te impinge la izolare.

Uneori ti se pare la indemana sa te retragi, sa fugi de stres, doar uitandu-te la televizor sau navigand retelele sociale. Insa, daca cedezi mereu impulsului, nu este sanatos.

A avea grija de tine inseamna a te confrunta cu realitatea, a crede in tine si abilitatea ta de a putea duce tot ce ti se da.

Te ajuta foarte mult sa investesti in relatii pozitive. Fie ca petreci timp cu iubitul, fie cu un prieten sau un terapeut. Este bine sa primesti de la ceilalti. Sa primesti si sa dai iubire sau ingrijire este metoda de avea o viata sanatoasa, echilibrata, in acelasi timp blocand comportamentele toxice, ce iti fac rau.

Auto-ingrijirea nu este egoista

Daca ai grija de tine nu inseamna ca esti egoista. Este o parte importanta din a trai o viata fericita, sanatoasa. Si, desi nu este mereu usor, efortul constient, prenzent, autentic de a alege ce este bine pentru tine contribuie la starea ta de bine.

Te vei simti mai bine si vei contracara efectele stresului. Incearca sa nu apelezi la placeri vinovate prea des, intrucat ele confera o stare mai buna doar de moment, pe termen lung avdn efect mai daunator.

Citeste si: Cum sa te iubesti pe tine: ce fac & ce nu fac oamenii puternici

Foto: Guliver