Costume in lumea filmului

“Prima data cand am facut un sutien cu varfuri ascutite era pentru ursuletul meu de plus.” Jean Paul Gaultier avea doar 7 ani atunci cand a creat item-ul ce urma sa-i marcheze cariera. “Saracul ursulet a trecut printr-o multime de peripetii. Atunci cand s-a casatorit Ducesa de Kent a trebuit sa poarte chiar si o rochie de mireasa”, a continuat zambind designerul francez intr-un interviu acordat cotidianului Telegraph.

Sutienul care l-a facut insa celebru, a fost purtat in 1990 de Madonna, pentru turneul ei Blonde Ambition. 16 ani mai tarziu Gaultier i-a creat intreaga garderoba pentru Confessions Tour. Intre timp, el a continuat sa socheze… A folosit in prezentari modele neconventionale, barbati batrani sau femei cu forme mai mult decat generoase si persoane tatuate sau care aveau multe piercinguri. Ii placea sa faca “schimbari de sex” modelelor si s-a tot jucat de-a lungul timpului cu aceasta putere. Cea mai interesanta aparitie mi s-a parut cea din primavara/vara 2011 a modelului Andrej Pejic care purta cu eleganta o rochie alba, transparenta de mireasa.

Avand aceste idei in minte a fost probabil extrem de bucuros cand i s-a propus sa faca costumele pentru filmul lui Almodovar “The Skin I Live In”. Si aceasta nu a fost prima lui experienta cu lumea cinematografiei. A mai creat haine pentru doua dintre filmele lui Almodovar (Kika si The Bad Intentions), dar si pentru “The Fifth Element”, “The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover” si “The City of Lost Children”. In perioada 2003-2010 el a fost director creativ al casei Hermes, iar in prezent se ocupa de cele trei linii ale sale (una de haute couture si doua de ready-to-wear – una feminina si alta masculina).

Cu fiecare sezon care trece ma bucur ca Gaultier nu s-a lasat dus de valul tendintelor. Niciodata cand ma uit la o colectie de-a lui nu pot afirma  “Iata o fusta care seamana cu o alta din prezentarea X”. El se reinventeaza la fiecare aparitie ramanand fidel totusi elementelor care reprezinta pentru el feminintatea (plasa, corsete si lenjerie purtata peste haine de zi sau inclusa in structura lor). “In moda ar trebui sa urasti ce iubeai in trecut, iar eu nu pot sa fac asta si nu apreciez acea parte a industriei care o face. Este o forma de snobism. Simti nevoia de a uri ceva pentru a face parte din noul val.”

Colectia lui pentru sezonul rece de anul acesta ar putea fi considerata la prima vedere cuminte. Croiala hainelor este in stilul anilor 60, foloseste des fusta creion si pantaloni largi, dar adauga ca un detaliu inedit fermoarul. Nu e de mirare ca s-a folosit de acest mic artificiu deoarece in timpul prezentarii modelele lui s-au dezbracat incet de cate o haina pe care o purtau. Continuarea? O puteti vedea in sezonul urmator.

Text: Diana Marasoiu Foto: Guliver, Cinemagia