Despre moda, Frida Kahlo si bijuterii

Am fost curioasa sa aflu de la Carmen Secareanu care e propunerea ei pentru o tinuta de seara pentru evenimentele speciale din acest sfarsit de an, iar raspunsul a venit exact cum ma asteptam, simplu si rafinat: “O rochie lunga, fluida, stralucitoare, fara imprimeuri, accesorizata cu o singura bijuterie spectaculoasa”. Cam asa a gandit Carmen si colectia pentru primavara viitoare.

Care este ideea in jurul careia ai construit colectia de primavara-vara 2012?

Am plecat de la ideea unei colectii adresata in special femeilor de peste 35 de ani, comoda, fluida, practica. Alta caracteristica e folosirea pliseurilor ca accesoriu (fie material plisat, fie pliseu manual), dar in combinatie cu texturi drepte. Pentru jachete am folosit aplicatii exterioare din organza de bumbac, care se vad ca si cum ai avea un sacou intors pe dos, cu intariturile la vedere. Toate pe materiale comode, naturale: in, matase, orgaza de bumbac, batist de bumbac si un material peliculizat pentru jachete. O parte din colectie am facut-o initial pentru targul de la Paris si apoi am dezvoltat ideea pentru prezentarea de la Gala Avanpremiere.

In Romania este foarte la moda sa dai un nume colectiei, sa surprinzi intr-o idee sau intr-un cuvant intregul concept. Tu de ce nu faci asta?

Nu stiu de unde a venit moda asta in Romania, personal atata timp cat nu este vorba de un proiect special, prefer sa o denumesc asa cum se face – colectie de vara sau de iarna, dupa caz. Cat despre concept, daca-l ai si ti-ai facut bine treba, el se vede in colectie.

Nu ti-a fost niciodata greu sa gasesti subiecte interesante pentru colectiile tale?

Nu neaparat, ma inspira lucrurile pe care le vad, calatoriile, concertele, cartile, filmele iar daca nu am nicio idee plec de la materiale si pe parcurs tot ajung undeva.

Daca negrul nu este o solutie universala, dupa cum declari intr-un interviu, atunci de ce majoritatea pieselor tale sunt negre, pana si rochia de mireasa de la finalul prezentarii?

Probabil pentru ca mi-e propriu sa ma exprim in alb si negru, pe de o parte, si din ratiuni economice, pe de alta parte.

Desi intotdeauna pastrezi o linie austera in creatiile tale, de data aceasta ai folosit cateva accesorii feminine pentru a puncta piesele din colectie. Cum asa?

Stiam bijuteriile Monei Velciov, bijuterii cu care a si castigat in aceasta vara concursul Pasarela si mi s-a parut ca se potrivesc foarte bine si cu hainele si cu imaginea Fridei Kahlo pe care am folosit-o ca styling pentru prezentare. Au mers cumva toate trei mana-n mana, completandu-se si generandu-se una pe alta – hainele, Frida si bijuteriile.

Urmarind in mod special esteticul pentru hainele gandite de tine, nu crezi ca se pierde astfel partea practica, functionala?

Eu urmaresc la fel de mult si partea estetica si partea functionala. De obicei port un prototip ca sa-l testez, sa vad daca este comod si, in timp, deseori am renuntat la modelele care s-au dovedit a fi nu tocmai functionale sau le-am imbunatatit. Pe de alta parte, nu poti sa ai un obiect vestimentar spectaculos dar care sa aiba functionalitatea unui trening. In general, hainele mele sunt usor de imbracat si de purtat.

Ce anume crezi ca iti ofera unicitate in felul in care abordezi creatia vestimenara?

Poate un punct de vedere diferit. Si cred ca onestitatea, introspectia si neinregimentarea.

Acasa la tine mi-a atras atentia o lampa din hartie, care desi pare creatia unui brand de design nordic, am aflat ca e facuta de tine. Te pasioneaza designul de obiect?

Imi place si mi-ar placea sa explorez mai mult latura asta. Am facut initial cateva instalatii urbane care au fost expuse in cadrul proiectului “City in Bloom” in Bucuresti si apoi cu ceva similar am participat la Bienala de Architectura de la Londra unde au fost expuse in 3 piete centrale. Derivat de la ele am facut niste corpuri de iluminat si vroiam sa fac o gama de obiecte. Cred ca oriunde in lume este dificil sa gasesti producatori, sa reusesti sa si vinzi obiectele. Dar in Romania, pentru lucrurile create si produse de tine, risti sa nici nu-ti iei banii de la magazinele cu care colaborezi si care oricum vand in regim de consignatie. Asa ca problema nu este ce as dori sa fac, ci ce pot face efectiv si de anduranta.

Care este ultima descoperire care te-a inspirat?

Expozitia Anish Kapoor de la Royal Academy of Art din Londra, unde se tragea cu tunul prin 3 camere, cu cantitati uriase de ceara rosie.

Colectiile designerului se gasesc la showroom Carmen Secareanu, prin programare la info@carmensecareanu.com

Text: Miruna Micsan, Foto: Tomo Minoda, Cosmin Gogu, Mircea Netea, Modele lookbook: Meda Victor si Andreea  Vizitiu